3 medijpratības aktualitātes

26.aprīlī skolā notika medijvadības nodarbība “3 medijpratības aktualitātes”, ko vadīja mg.sc.comm. Kaspars Līcīts.
Nodarbība notika Kultūras ministrijas un Latvijas Universitātes sadarbības projekta “Medijpratības nodarbības Latvijas izglītības iestādēs” ietvaros. Tās mērķis – sekmēt Latvijas jauniešu medijpratību un informācijpratību, apzinoties, ka mūsu drošība bieži sākas tepat rokas stiepiena attālumā, izprotot sociālo mediju radīto spēku un riskus.
Lektors nodarbības laikā padziļināti aplūkoja trīs medijpratības šā brīža aktualitātes – sociālo mediju TikTok kā informācijas meklētājrīku un tā radītos riskus, slavenību identitāšu izmantošanu maldinošās publikācijās un mākslīgā intelekta radītu saturu.
Audzēkņi nodarbības laikā tika iepazīstināti ar pētījumos balstītiem faktiem par informāciju, kas tiek publiskota jauniešu vidū populārajā sociālajā medijā TikTok. Šobrīd viens no populārākajiem tēmturiem, par ko dažādos avotos tiek meklēta informācija, ir mentālā veselība. Lektors jauniešiem, minot konkrētus piemērus, deva iespēju pārdomāt, ko izvēlēties par galveno informācijas meklētājrīku, kā orientēties informācijas telpā, kuras satura veidošanā var piedalīties ikviens.
Atbildība par sociālo tīklu saturu lielā mērā ir visu tā lietotāju rokās. Jaunieši uzzināja, kā sociālo mediju lietotāji var sekmēt nevēlamas informācijas izplatību.
Audzēkņi uzzināja, kādas sekas (hakeru uzlauzts dators, iztukšots bankas konts u.c.) var būt, atverot saites zem sensacionālām bildēm.
Krāpnieki savu noziedzīgo mērķu īstenošanai bieži izmanto mākslīgo intelektu. Nodarbības laikā audzēkņi tika informēti, kā virtuālajā telpā var atšķirt mākslīgā intelekta radītu informācijas saturu, kas kļūst aizvien rafinētāks, un kur vērsties pēc palīdzības krāpniecības gadījumā.